Aby konsument dostrzegł twój biznes powinieneś nie tylko złożyć firmową stronę www, lecz również postarać się o jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest zawartość strony i to czy cyklicznie publikowane są na niej nowe rzetelne i użyteczne dla użytkownika treści. Ale nie wolno również zlekceważyć tzw. link buildingu, innymi słowy zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci serwisów.
PBN – łatwe zdobywanie dużej liczby zdywersyfikowanych linków
PBNy są prywatne, ponieważ są zakładane i zarządzane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez sporą agencję marketingową lub agencję SEO), który kontroluje jakość udostępnianych tam tekstów. Prywatne sieci serwisów są przeważnie wykorzystywane jako jeden z elementów szerszej strategii reklamowej, co jest bardzo istotne, bo najlepsze efekty ich wykorzystania daje się zauważyć w odniesieniu do stron, które są należycie zoptymalizowane pod kątem zawartości oraz technicznym. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają utworzenie dużej ilości linków przychodzących do witryny, ale także na ich dywersyfikację, co jest korzystnie oceniane przez wyszukiwarki. Za wadę PBNów można uznać tylko to, że ich utworzenie nie jest tanie, a później należy przeznaczać niemało godzin na utrzymanie ich na należytym poziomie.
Artykuły z linkiem kanonicznym oraz wizytówki NAP, czyli jak spożytkować potencjał PBN
Prywatne sieci blogów doskonale zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można przy ich użyciu publikować tematyczne artykuły będące wizytówką NAP. Co to NAP? To generalnie każde miejsce online, gdzie zaprezentowane są istotne dane telekontaktowe firmy – jej adres e-mail lub telefon, adres oraz pełna nazwa. Przykładowo, wizytówka Google Moja Firma jest NAP-em, ale jest nim też wpis w ogólnodostępnym katalogu firm, profil na portalu społecznościowym czy artykuł, w którym podano firmowe informacje kontaktowe.
Kolejna efektywna metoda korzystania z potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. Polegają one na republikacji ciekawych artykułów z podaniem odnośnika do źródła tekstu oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tym przypadku roboty wyszukiwarek z reguły oceniają lepiej jakość pierwotnego artykułu, bowiem natrafianie na odnośniki do niego na różnych blogach zewnętrznych postrzegają jako sygnał, iż pod wymienionym adresem kanonicznym opublikowane zostały pomocne, warte uwagi informacje. Artykuły z linkiem kanonicznym najlepiej sprawdzają się przy treściach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym liczy się zdobycie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych powiązanych przede wszystkim z prawem, aktualnymi wydarzeniami, finansami czy medycyną.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO